locaties trainingen:

Praktijk op Zolder

A.de Ruiterweg 51-IV

Amsterdam

individuele trainingen: in de buurt van het Hoofddorpplein

j.schulz@live.nl

tel: 06 - 12 92 61 16

  • Black Google+ Icon

© 2018  Jana Schulz. Webdesign Neumammvonmoebius.com

'Omdat het goed is!' 

Helaas! 

 

Bij het duiken in de stilte komen we onvermijdelijk moeilijkheden, obstakels, oude onafgemaakte ‘zaken’ en ons belemmerende conditioneringen tegen, in de vorm van ongemak en pijn - fysiek, emotioneel, mentaal - en de weerstand ertegen en angst. Door aanvaarden met een volledig en eerlijk, zachtmoedig JA, een radicaal liefdevol accepteren, ontstaat ontknoping, verzachting, ruimte en vrijheid. 

                                   ‘Meet your edge and soften.’ 

Negeren, vermijden, onderdrukken en ontkennen, geeft tijdelijke verlichting maar blijft ‘in stand houden’ en/of creëert verharding, verwijdering in onszelf, van het hart en naar buiten toe.

Het toepassen/ beoefenen van zelfcompassie tijdens moeilijke emoties/ gevoelens/ stemmingen en de weerstanden ertegen – een diep ‘caring’, ontfermen, erbarmen - heeft me tot nu toe vele malen er doorheen kunnen helpen, zowel tijdens momenten in het dagelijkse leven als in langere stilteretraites.

 

Het beoefenen van mindfulness en compassie is mijn inziens een fantastisch en vooral gratis zelfzorgmiddel. Tijdens de jaren van mijn directe moederschap was dit een enorme steun. Het gaf me stabiliteit, kracht, veerkracht en vertrouwen. Het maakt zacht en sterk tegelijk.

Dagelijkse beoefening heeft ertoe bijgedragen dat ik steeds meer liefdevolle, eerlijke en zorgzame keuzes voor mijzelf heb kunnen maken en daardoor ook voor mijn directe omgeving. En soms was dat een duidelijk ‘Nee’!

 

En toen kwam het diepe verlangen om door te mogen geven, dat wat mij zoveel goeds heeft geschonken en door het besef van onze onderlinge onlosmakelijke verbondenheid en gedeelde menselijkheid, de wereld te dienen.

in haar

de

stilte

ontvouwde zich

puurheid 

onschuld

ontzagwekkende schoonheid 

alles

intense tederheid 

het hoogst liefhebbende potentieel

our ‘true nature’

 

compassie en een ‘deep caring’ voor de wereld ontstaat dan vanzelf

Juni 2018

Ja
Waarom mediteer ik nu al zo vele jaren- en steeds intensiever?
Het klinkt zo simpel en misschien is het antwoord niet meer dan dat?
De stilte,
silence
Stille
Ze
heeft me gered!
stilte
het terugkeren
naar binnen
naar de kern
naar de plek, daar waar het goed is
dat heeft me gered
Ze
heeft geschonken
dat het hart open blijft
dat het zich laat blijven raken
dat het zich laat blijven verbinden
stilte
pauzes, korte en langere,
een regelmatig bezoek aan je zelf
Ze kan het 'beste', 'mooiste' en 'meest liefdevolle' in ons (weer) naar boven halen.
De staat van ZIJN, daar waar het goed is. De weg daar naartoe gaat alleen via het hart,
een open en vrij hart.
Ze kan ons weer in contact brengen met ons diepst innerlijk weten, onze diepste zielsverlangens, waarom we hier op aarde zijn. 
Bij veel moed en overgave opent Ze ver voorbij de angst, naar de vrijheid van 'niet - weten' (uncertainty), naar mysterie.
naar Een
taal kan dat niet raken
Deze mooie staat van ZIJN is niet statisch.
 

achtergrond

 
 

inhoud

meditatietraining

mindfulness en

(zelf)compassie

De 8-weekse meditatietraining ‘mindfulness en (zelf)compassie’ - een vervolg op de MBSR training - is uitermate geschikt voor deelnemers die zich in meditatiebeoefening willen verdiepen.

Maar ook zonder enige ervaring in meditatie- en mindfulness-beoefening is deze training een gedegen begin voor het praktiseren/ beoefenen van - liefdevol gewaarzijn – loving awareness.

                       

inhoud:

wekelijkse lessen:

meditatie - en (zelf)compassiebeoefening 

aandacht op de adem en open gewaarzijn

beweging

aarden en ankers 

de grondlagen van mindfulness/inzichtmeditatie - Vipassana:

aandacht voor het lichaam, emoties/gevoelens en het denken 

omgaan met pijn (fysiek en emotioneel)  

RAIN voor zelfcompassie 

werken met beperkende overtuigingen 

neuroplasticiteit van de hersenen, wetenschappelijk onderzoek

hartkwaliteiten: liefdevolle vriendelijkheid, compassie, vreugde,

dankbaarheid, gelijkmoedigheid 

inquiry, vragen voor het verdiepend zelfinzicht 

aangestipt wordt: spirituele volwassenheid, spiritueel activisme, want

compassie is niet passief

stiltedag of een 'dag mindfulness stilteretreat’:

afwisselende periodes van zitmeditatie, loopmeditatie en een keer yoga

onderwerpen zijn: ethische integriteit, de hindernissen van de meditatie-  

beoefening en (zelf)compassie in theorie en praktijk.

 

En net als in de MBSR training is het dagelijkse individuele praktiseren/ mediteren thuis het essentiële andere deel van deze training. Door de jaren heen heb ik ruime en positieve ervaring opgedaan met individuele trainingen. Vanwege de onschatbare waarde van het groepsproces gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar groepstrainingen.

Steeds meer ziektekostenverzekeraars vergoeden de training geheel of gedeeltelijk.

 

agenda trainingen, stiltedagen en meditatieochtenden

originele 8-weekse mindfulnesstraining MBSR

7 januari t/m 25 februari 2020

op dinsdagavond van 19:00 -21:30 uur

 

7, 14, 21, 28 januari, 4, 11, 18, 25 februari

stiltedag: zondag 16 februari van 11:00 - 16:30 uur

kosten: € 350,- particulier, € 550,-bedrijven/organisaties

locatie: amsterdam

 

meditatieochtenden

pondok, poeldijkstraat 391

amsterdam

samen de kracht van de stilte opzoeken

dinsdag

start: 8:45 tot 9:15

inloop vanaf 8:30 uur

woensdag

start 7:30 tot 8:00, voor het werk

inloop vanaf 7:15 uur

na aanvraag geen toegang

kosten: geen

er is altijd de mogelijkheid voor Dana -vrijwillige bijdrage- indien dit bezwaarlijk zou zijn

stiltedagen:

zondag 8 december 2019

van 10:00 - 18:00 uur, MBRS

kosten: €  25,-

zondag 16 februari 2020

van 11:00 - 16:30 uur, MBRS

kosten: € 25,-

zondag 23 februari 2020

van 10:00 - 18:00 uur, vervolg-meditatietraining

kosten: €  35,-

zondag 16 april 2020

van 10:00 - 18:00 uur, vervolg-meditatietraining

kosten: €  35,-

locatie: amsterdam

8-weekse meditatietraining - mindfulness en (zelf)compassie

5 maart t/m 23 april 2020

op donderdagavond van 19:00 - 21:30 uur

5, 12, 19, 26 maart, 2, 9, 16, 23 april

stiltedag: zondag 19 april van 10:00 - 18:00 uur (inloop vanaf 9:30 uur)

kosten: € 350,- particulier, € 550,- bedrijven/organisaties

 

locatie: amsterdam

 

het 'vrouwlijke'

+

spirituele beoefening

 
 

ervaringen deelnemers

Ik BEN niet ongelukkig, ik DENK me ongelukkig.’

vrouw, 59 jaar, deelnemer vervolgtraining 2015

In februari 2019 heb ik de (basis) mindfulness training bij Jana Schulz gevolgd.  Omdat dit voor mij geheel nieuw was ben ik er volledig blanco ingegaan en heb ik mij voorgenomen pas te oordelen over het nut van de training , nadat ik deze volledig zou hebben afgerond.  Jana wist mij op een dringende, maar niet dwingende wijze te stimuleren om consequent te oefenen  Het opschorten van mijn oordeel bleek  niet nodig, omdat ik na twee weken al merkte dat de meditatie op zowel mijn geestelijke als mijn fysieke gesteldheid een zeer positief effect had. Minder moe, kalmte in mijn hoofd, een betere concentratie en zelfs betere resultaten bij het hardlopen. De meditatie en andere mindfulness oefeningen hebben ook een positief effect op mijn klachten door verhoogde suiker.  Het enige waar ik dan ook spijt van heb is  dat ik deze training niet eerder heb gedaan.  Voor mij was het een ware openbaring. Ik kan het  iedereen met een drukke baan, een vol hoofd en vermoeidheidsklachten van harte aanbevelen.

Frank, man, 56 jaar, advocaat, mei 2019

Het is heel rustgevend om even uit contact te treden met mijn telefoon.’

Tessa, vrouw, 28 jaar, jurist, na een stiltedag in februari 2019

Ik heb afgelopen weken, samen met mijn man, de 8 weekse MBSR training bij Jana gevolgd. Aanvankelijk kreeg mijn man een "proefles" cadeau voor zijn verjaardag. Die beviel ons beiden zo goed, dat we besloten de cursus te volgen. Overdag ben ik een opgewekt en energiek persoon van 57. Het rare is dat ik sinds enige jaren 's nachts, en in de vroege ochtend, geteisterd word door angst (doodsangst?). Ik probeerde daar een verklaring voor te vinden, en wat ik vooral probeerde, was het weg te drukken... Inmiddels kan ik daar door Jana, op een geheel andere wijze naar kijken. Niets wegdrukken...de tijd nemen...jezelf onderzoeken. En vooral de woorden: compassie en zelfcompassie laten mij op een andere manier naar de wereld kijken. Ik ben Jana heel dankbaar voor wat zij mij heeft aangereikt en ben beslist van plan om t.z.t de vervolgcursus te gaan doen. Voor mij hangt of staat de cursus met degene die hem geeft; Jana heeft een zeer ontspannende stem en een duidelijk gestructureerd lesprogramma( en daarnaast ook humor!). Daardoor was iedere les een feest! 

Dorine, vrouw, 57 jaar, medisch bibliothecaris/bevallingscoach, maart 2019

Mijn generatie is niet gewend om verveeld te zijn.

Mats, man, 28 jaar, softwareontwikkelaar, mei 2019

Ik heb bij Jana 2 cursussen gevolgd, de 'MBSR' en de vervolgtraining ' mindfulness en compassietraining'.
Door de 8-weekse MBSR training  is de kijk op mijn leven en functioneren blijvend verandert.

Heb geleerd belemmerende ' foute denkpatronen' te herkennen en met de aangereikte 'tools' deze te veranderen.

De lichaamsoefeningen ( yoga, bodyscan) hebben bij mij, met name als ik ze toepas na drukte en stressvolle situaties een diepe ontspannende werking.
Bij de vervolgtraining heb ik diepere inzicht in het beoefenen van meditatie gekregen.
Door Jana's eigen jarenlange ervaring en kennis over meditatie is ze een uitstekende gids voor haar cursisten.
Haar kracht als docente is haar enorme betrokkenheid bij het vak en haar cursisten, haar warme en empathische benadering en haar heel eigen onconventionele manier van les geven.

Petra, vrouw, 49 jaar, verloskundige, april 2018

Ik heb de meditatiecursussen bij Jana als heel erg fijn ervaren, ik denk oprecht dat ik anders in het leven sta dan daarvoor. Dit uit zich vooral in het feit dat ik liever voor mezelf ben en dat ik 'fouten' die ik maak aardiger tegemoet treed. Ook durf ik meer mijn hart te volgen als het bijvoorbeeld gaat om studiekeuze/beroepskeuze.  Ik vergeef mijzelf zoals ik een vriend zou vergeven.  Tijdens een zekere sessie in het midden van de cursus heb ik echt ervaren dat ik naar mijn angst toeging met mijn aandacht en dat de angst daardoor leek te verdwijnen. Ik ben over het algemeen heel nuchter, maar dit was voor mij bijna als een magische beleving, alsof je een medicijn neemt, terwijl je dit alles gewoon 'clean' met je aandacht en adem doet... prachtig. Ook de stiltedag was een succes. Soms vond ik het wel zwaar en had ik geen zin meer maar de drie dagen daarna beleefde ik alles intenser en leek mijn hoofd helemaal opgeruimd van binnen. Ik raad iedereen aan deze cursus te doen, al denk je misschien in eerste instantie dat je hiervoor de nuchter bent. Als je druk bent in je hoofd en moeite hebt met jezelf rust gunnen is dit perfect. Jana is een perfecte begeleider met een hele fijne stem, ik zou zo weer bij haar een cursus volgen. 

 

Tessa, vrouw, 27 jaar, jurist, juni 2018

Deze meditatie- en compassietraining geeft verdieping aan de mindfulnesstraining.

Er werd ook aandacht besteed aan het omgaan met (moeilijke) gevoelens. 

Het belang van zelfcompassie werd helderder en verbondenheid werd op allerlei manieren voelbaar.

Daarbij heeft Jana een uitgebreide reader samengesteld met mooie en interessante achtergrondteksten en oefeningen. 

 

Femke, vrouw, 35 jaar, GZ-psycholoog en onderzoeker, juni 2018

Meditatie heeft veel in mijn leven betekend en zal dit hopelijk ook blijven doen. Het heeft mij de ervaring gegeven het genot van het leven in te zien, puur het zijn. Het gevoel niks nodig te hebben. Het gevoel compleet te zijn. Ook het zien van de schoonheid van de onderlinge verbinding van alles bleef mij bij.Door het grotere bewustzijn van de (werking) van de geest had ik ook minder last van negatieve gedachte spiralen. Door de intense beoefening van de bodyscan ontstond een liefde voor mijn lichaam en een veel groter bewustzijn van alles wat er speelt in mijn lichaam. Eindelijk begreep ik wat mensen bedoelde met ‘het lichaam mijn tempel’ waar ik in het verleden mijn lichaam vooral had gezien als instrument om de taken van mijn geest uit te voeren. Gelukkiger, meer in balans, bewuster, intenser en met de verrijking van het inzicht van de basale, pure schoonheid die het leven kan hebben. Ik zou het iedereen toewensen om ook meer met meditatie bezig te zijn.

 

Louise, vrouw, 37 jaar, projectmanager, juli 2018

Ik wist niet meer waar ik mee bezig was als ik thuis mediteerde  Dat weet ik nu weer wel. Voor het eerst heb ik de helende kracht ervaren van Metta. Aan de hand van uitspraken van haar leraren uit de Vipassana-wereld heeft Jana de lesstof opgeschreven. Dat levert een breed scala aan invalshoeken op waardoor ik goed kon begrijpen waar het over gaat. Ze is er zelf geweest en brengt de vele nuances goed onder woorden. Voor mij was het heel belangrijk dat zij woorden heeft die aansluiten bij wat ik zelf ervaar tijdens de meditaties; heel bijzonder deze taal van Jana Schulz.

 

René Bakker, man, 61 jaar, grafisch vormgever, juni 2018